Sayfalar

23.09.2010

ÖZÜR DİLEMEYİ ÖĞRETİN...



Özür dilemek her yaşta zordur. Bazı çocuklar suçlarını itiraf etmeyi reddererler(Ben üzgün değilim;neden özür dileyeyim ki?) veya özür dilemekten korkabilir,utanabilir veya çekinebilirler.Bu konuda inatçı davranan çocuklarınıza önerilerimiz var;


*TARAFSIZLIĞINIZI KORUYUN:Çocuklarınız arasında bir anlaşmazlık çıktıysa,kimin bir özrü hakettiğini anlayabilmek zor olabilir.Çocuklarınız'' o yaptı!'',''o başlattı!'' diye bağrışmaya başladığı anda,çocuklarınızın her ikisine de özür dilemek için illede suçlu olmak gerekmediğni anlatın.Her ikisi de ''Tüm bunlar olduğu için üzgünüm''diyebilir.Bu çocukların sakinleşmesine ,incilmiş duygularının onarılmasına ve ilişkilerinin güçlenmesine yardımcı olacaktır.


*BERABER YAPIN:Çocuğunuza özür dilemenin ne kadar zor olduğunu bildiğinizi söyleyin ve yardım etmeyi teklif edin.Çok küçükse,onun elinden tutup,''Hadi birlikte yapalım'' demenizde bir sakınca yoktur.Bazı çocukların sakinleşmesi için biraz zaman gerekir;o yüzden, onlara biraz süre tanıyın(Yarın okula gittiğimiz zaman Erhan'dan
özür dileyeceksin.İstersen ben de yardım ederim.)Bazı küçük çocukların bir resim çizerek veya size bir not yazdırarak özür dilemesi daha kolay olabilir. Nazik bir söz söyleyebilir.


*ISRAR ETMEYİN:Cesaretlendirin ama çocuğunuzu özür dilemesi için zorlamayın;bu durumu daha beter ve utanç verici hale getirebilir.Ayrıca, bu şartlar altında dilenmiş bir özür,kimsenin kendisini daha iyi hissetmesini sağlamaz.Çocuğunuz sadece durumdan kurtulmak için''Üzgünüm''diye hırlarsa, emin olun ki bu ona hiçbir şey öğretmeyen bir özürdür.


*ÖNCÜ OLUN:Çocuğunuz çok kızgınsa ve özür dilemeye hazır değilse, onun yerine siz özür dileyin.Böylece hem çocuğunuza iyi bir örnek oluşturmuş olursunuz,hem de diğer çocuğun incinen duygularını onarabilirsiniz.Çocuğunuzla ise, diğer çocuktan özür diledikten sonra uğraşın.''Bunun için üzgünüm.Biz Onur'la evde bu konuyu konuşacağız''




Bu konuyu PARENTS dergisin de aldım. Okulda öğretmenlerin yaşadığı olaylardan biridir. Çocuk özür dilemez bazen, çevremde ki arkadaşlarımın çocuklarında da aynı olayı gördüm. Hem ailelere rehperlik etmesi hem de öğretmenlere  ailelere bu yazıyı gönderek yapması gerekenler için uyarıda bulunacağını düşündüm
ve yazdım umarım işinize yarar ...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder